Monday, April 28, 2008

Bibliotheekstraat

Tijdens een recent bezoek aan Den Haag kwam ik dit straatnaambordje tegen. Ik kon niet ontdekken waarom de straat zo heette. Er was geen overvloed aan bibliotheken te ontdekken, die een reden voor deze naam zou kunnen zijn. Wel was hier de Hoge Raad gevestigd. Die was kennelijk niet belangrijk genoeg om de straat haar naam te verlenen. Wanneer je het in het gebruik hanteert krijg je: ik woon in de Bibliotheekstraat. En laat dat nu net de naam van onze bibliotheek hier in Arnhem zijn. We zijn gevestigd in de Koningstraat (ook niet mis) en hebben een eigen straat in Den Haag. Voor de meeste bibliotheken slechts een illusie. Ik denk dat dat de relatie tussen deze twee is. Dat de straatnaambedenkers een naam moesten bedenken en uiteindelijk maar op Bibliotheekstraat uitkwamen lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Welke andere bibliotheek kan dit zeggen?