Tuesday, April 22, 2008

Nieuwe service in de bibliotheek?

In Engeland is er een nieuwe service ontstaan in de bibliotheekwereld. In plaats van boeken, kun je er nu "menselijke boeken" lenen. Je kunt deze personen voor de duur van een half uur bespreken en dan als lezer met diegene praten over literatuur. Tenminste, dat meende ik. Uit het artikel in de TimesOnline bleek dat, na een langzame start, er over van alles gepraat werd, behalve over boeken. De dienst heet daar de "Living Library" en het idee is komen overwaaien uit Scandinavie. Of de service in Scandinavie een succes is, is niet duidelijk. Het is overigens niet de bedoeling, dat men de personen die men "leent" afstempelt en mee naar huis neemt. In tegenstelling tot andere materialen. Of dit nu de "killer app" voor het nederlandse bibliotheekwezen is waag ik te betwijfelen. Als u er anders over denkt, laat het me dan weten. Ook de Telegraaf schenkt aandacht aan dit fenomeen.

1 comment:

Anonymous said...

Ik meen mij te herinneren dat er al enkele Nederlandse openbare bibliotheken hetzelfde gedaan hebben. (Almelo of Hengelo?)