Monday, February 25, 2013

Collecteren (slot)


Blikken spaarpot of collectebus met oor en deksel, groen met muntendecor
Het zit er weer op. Dat wil zeggen als collectant al 'mijn straten' gedaan en de bus ingeleverd. Dit jaar letterlijk 'mijn straten' aangezien daar ook de straat waarin ik zelf woon onder valt. Experimentje.

In je eigen straat collecteren zorgt voor leuke bijeffecten. Ik weet nu dat maar liefst drie mensen in mijn straat actief zijn voor de Amnesty organisatie.
Één mevrouw zei: 'oh u bent de kunstenaar die hier in de straat woont'. Dit omdat ik een paar jaar geleden exposeerde in het kader van 'kunst in de straat'. Met een straatgenoot ex-collega praatte ik zo leuk bij dat ik bijna vergat te collecteren. Één van mijn buren zei: 'wat nu als ik je niks geef?' Ik overwoog even te zeggen: 'dan kijk ik je nooit meer aan', ik ken zijn gevoel voor humor onvoldoende, dus zei ik maar 'dan blijf je een even goeie buurman'. Hij gaf.

Het is een gemengde wijk qua inkomens, leeftijden, nationaliteiten en achtergronden, van bijstand tot bovenmodaal (onderwijzers) van stokoud tot student. Van Single tot samenwonend tot grote gezinnen. Ik meende te merken dat het crisis is: kreeg even vaak als andere jaren, de bedragen leken mij echter kleiner. Veel munten en weinig flappen. Het is overigens niet zo dat 'arme' mensen minder geven dan 'rijke'.
Meten is weten: bij het tellen van de opbrengst bleek dat ik het hoogste bedrag van de wijkcollectanten ophaalde. 160 euro. Veel meer dan ik inschatte.

B.Logger

No comments: