Thursday, March 7, 2013

Een bericht van de dieren ...


Er bestaat geen ouderenbeleid voor huisdieren, dit is geheel in handen van het baasje. Soms is dat moeilijk. Enige tijd geleden kwam één van mijn beide katten niet meer binnen. Hij zat maar te zitten in de achtertuin. Jammer dat een kat niet kan praten: zou hij depressief zijn? Toen hij zelfs in de tuin bleef toen het keihard regende werd het mij te gortig. Ik haalde hem binnen, droogde hem af en zag dat hij met zijn achterlijf zwalkte als een 'drunken sailor'. Geen prettig gezicht.

Op naar de dierenarts. Gezien zijn leeftijd (17 jaar) stelde de arts voor geen dure onderzoeken meer te doen. De volgende weken kreeg hij drie soorten medicatie op proef toegediend om te kijken waar hij op reageerde. Zo kun je ook een diagnose stellen. Hij reageerde op niets. Slecht nieuws: het is een aandoening van zijn kattenhersenen waardoor het bewegingsapparaat (achterpoten) niet goed meer functioneert. Dit gaat nooit meer over.

Ondertussen moest ik een beslissing nemen. Hij kon niet meer springen, ik moest hem optillen om hem op schoot te nemen. Van een groot jager was hij een gehandicapte schootkat geworden die nooit meer iets zou vangen. Is dit nog kwaliteit van zijn leven?  Hij werd aanhaliger dan ooit maar ging slechts even naar buiten om zijn behoefte te doen en naar de keuken om te eten.  Na een paar dagen trof ik hem echter luid mauwend bovenaan de trap. Kennelijk had hij kans gezien de trap te beklimmen. Hij was helemaal niet blij toen ik hem naar beneden droeg. Na een paar keer dragen leerde hij zichzelf de trap af te dalen. Zowel afdalen als omhoog klimmen zijn een wonderlijk gezicht maar hij krijgt het voor elkaar. Langzaam maar zeker breidde hij zijn terrein weer uit. Lust for life.

Ik weet niet hoe een kat denkt, ik kan mij slechts voorstellen hoe ik zelf zou denken als ik een kat was. Bij zoveel volharding van zijn kant verdween voor mij de vraag over zijn levensbeëindiging. In overleg met de dierenarts heb ik inmiddels de grens gelegd bij zelfverzorging en zindelijkheid. Zoals bekend zijn katten schoon op zichzelf. Ik denk daarom dat ze het zelf ook heel erg vinden wanneer ze alles laten lopen. Voorlopig gaat dat allemaal nog prima. Dus: hij blijft!

B.Logger.

1 comment:

Anonymous said...

wat een doorzetter!