Friday, October 23, 2009

Waarom mijn koffie het lekkerst is ...

Sommige boeken veranderen levens of geven er vorm aan. Je kunt dan denken aan heilbrengende boeken als de Thora, Bijbel, Koran, allemaal bestsellers, of aan de andere kant van dit spectrum werken als 'Waarom ik geen christen ben' van Bertrand Russell. Ook diepgravende literaire werken zoals die van Kafka zijn hiertoe in staat. Laten we Bakoenin, Marx en Engels niet vergeten. Hans Christaan Andersen, Annie M.G Schmit spelen mee in een niet onbelangrijke vrolijke buitencategorie.

In de negentiger jaren las ik 'Eenvoudig leven'. Sinds die tijd zet ik weer koffie op de hand met melk met schuimkraag omdat die het lekkerste is, mijn koffiezet apparaat deed ik weg en je zult bij mij tevergeefs zoeken naar een Senseo apparaat of een kloon daarvan. Ongeveer éénmaal per jaar doe ik alles weg uit mijn huis wat ik al een jaar niet gebruik. Mijn hoeveelheid boeken mag niet meer groter worden dan mijn boekenkasten, mijn verzameling schelpen niet groter dan mijn vitrine toelaat. Na meer dan 10 jaar kom ik alleen nog maar mijn miskopen van het afgelopen anderhalf jaar tegen. In zekere zin goeie investeringen omdat ik er wat van leer.

Het is denk ik niet zozeer het boek dat mijn leven veranderde maar het feit dat ik er op het juiste moment tegenaan liep. Inmiddels begonnen mijn bezittingen neerdrukkend op mij te werken, mijn huishouden was aan het 'vertroepen' en daar gaat aandacht en tijd inzitten. Die besteed ik liever aan leuke dingen zoals met de hand koffie zetten of aan mensen. Ruikt u de koffie al?

Met vers gezette groet ....

No comments: