Tuesday, April 19, 2011

Een zwakke verdediging ...

Ik heb de titel maar laten staan, op deze plaats moest een bijdrage staan over bezuinigingen bij defensie.

Mijn column was net af, nog warm als het ware: ik sloeg de krant open en zag een column over hetzelfde onderwerp met dezelfde strekking op dezelfde toonhoogte en licht ironische historiserende benadering. Met dezelfde voorbeelden.

De geijkte sportvraag: 'wat ging er door u heen?' Nou, een lichte teleurstelling en toenemende boosheid: mijn onderwerp gestolen! Dat meerdere columnisten hetzelfde onderwerp kiezen, oké. Dat men het op dezelfde manier uitwerkt is verwijtbaar wanneer je van elkaars voornemen op de hoogte bent.

Dat is niet het geval want ik ken geen columnisten. Jammer anders kon ik eindelijk eens lekker polemiseren: 'Wat denkt die man wel?' 'Kennelijk hetzelfde als ik' en ... hoe komt dat dan? 'We troffen elkaar in café 'de Toekomst': pleisterplaats van mislukte columnisten en van ex-militairen'. Om dan te vervolgen met: 'ik bezoek die tent éénmaal per jaar om te zien wat mijn voorland is wanneer ik voorspelbare saaie columns ga schrijven en ideeën van anderen jat'. Resultaat: columnist geraakt en gezonken!

Ik besloot mn oorspronkelijke bijdrage maar niet te publiceren al opperde mn collega (blogredacteur) nog voorzichtig 'herschrijven' als een optie. 'Dat kan niet' zei ik beslist, 'die column is af'. Ik ga u geen opgewarmd kliekje van een week geleden voorzetten. Er was trouwens ook een kwaliteitsargument: de column van Bert Wagendorp (want die was het) was stukken beter.

Met verslagen groet ... B.Logger

No comments: