Tuesday, April 5, 2011

Maand van de filosofie ....

... gaat deze keer over 'het echte leven'. En wat is dan echt? 'Echt' zijn voor mij de gezichten van mensen om mij heen, ik probeer ze te lezen. Aan gezichten is veel af te lezen en het helpt beter te luisteren. 'Echt' luisteren is één van de moeilijkste dingen die er bestaat. Ik leer nog dagelijks bij. Onecht luisteren: zogenaamd luisterend ondertussen al een antwoord verzinnen komt veel voor. Als ik het zelf doe zie ik het aan het gezicht van de ander: je haakt af of je onderneemt gelukkig een nieuwe poging. In de Nederlandse taal hebben we de fantastische term 'ontmoeten'. Ont-moeten : dat de betrokkenen niet meer moeten. Dan luister je werkelijk, lees je de gezichten. Ontmoetend ben je even 'samen', enne … lees eens Levinas .... B.Logger