Friday, May 22, 2009

Nationaal Historisch Museum

Het nog te bouwen Nationaal Historisch Museum zorgt nu al voor historische commotie. Ik heb de ontstaansgeschiedenis van het museum niet zo gevolgd, pas bij de selectie tussen de drie vestigingsplaatsen (Amsterdam, Den Haag en Arnhem) werd mijn belangstelling wat gewekt. Arnhem leek een goed plan te hebben, zowel inhoudelijk (historische canon) als plaats van vestiging (bij het Openlucht Museum). Die combinatie werd met zoveel verve bij de politiek naar voren gebracht en was ook zo logisch, dat Arnhem als winnaar uit de bus kwam. Ook het geprojecteerde gebouw van architecte Francine Houben mocht er zijn (alhoewel over smaak niet te twisten valt). Inmiddels is er het nodige water door de Rijn gestroomd, er is een nieuwe directie, die nieuwe ideeen heeft ontwikkeld over hoe het Museum er inhoudelijk uit moet komen te zien. En er is een nieuwe plaats van vestiging bedacht - ergens in het centrum van Arnhem, aan de Rijn. Dat moet kunnen zegt u? Ik ga nu even niet in op voordelen en nadelen van deze nieuwe opzet, inhoudelijk en qua bereikbaarheid, daarvoor weet ik er te weinig vanaf. Toch kan ik me voorstellen, dat de andere vestigingsplaatsen (en de politiek) iets hebben van: "ja maar, daar ging het destijds toch niet over en daar hebben we destijds toch niet voor gekozen". Er wordt momenteel dan ook weer heel wat afgediscussieerd: moet het museum maar weer niet verplaatst worden naar een van de andere twee vestigingsplaatsen? Of naar Paleis Soestdijk? Iedereen bemoeit zich ermee, iedereen is expert. Of, in ieder geval net zo'n expert als de eerste keer. Het is net voetbal in dat opzicht. Wat mij betreft mag iedereen zijn zegje hier weer over doen. Ben benieuwd wat er als resultaat uitkomt. Meer lezen? Kijk hier en hier.

No comments: