Tuesday, March 17, 2009

British Library mist 9000 boeken

Zo maar een berichtje uit de Guardian - the British Library mist meer dan 9000 boeken. Men vermoedt niet dat deze werken gestolen zijn, maar dat ze verkeerd opgeborgen zijn. "More than 9,000 books are missing from the British Library, including Renaissance treatises on theology and alchemy, a medieval text on astronomy, first editions of 19th- and 20th-century novels, and a luxury edition of Mein Kampf produced in 1939 to celebrate Hitler's 50th birthday." Nu kan ik me bij dat fout terugzetten van de boeken iets indenken, we hebben het hier over meer dan 650 km aan boekenplank ruimte - vind iets dan maar eens terug als het fout staat. Overigens, sommige boeken heeft men al een halve eeuw niet meer gezien en dat is toch wel zorgelijk. Wanneer ik iets (bijvoorbeeld mijn tandenborstel) 50 jaar mis dan ben ik hem echt kwijt en koop een nieuwe. Waar de bibliotheek het feit op baseert, dat deze items "misplaatst" zijn en niet gestolen wordt me niet duidelijk uit het artikel. Ook laat men zich niet uit over de waarde, maar dat het hier en daar om uiterst kostbare werken gaat valt niet te ontkennen. Hebben we hier misschien met "hopen tegen beter weten in" te maken?

No comments: