Monday, March 16, 2009

Opnieuw Twitter

Vanmorgen kwam de dienst Twitter weer eens langs op het nieuws. De "oude" journalistiek maakt meer en meer plaats voor Twitter. Omdat Twitter sneller zou zijn. En dan komt daar natuurlijk ook direct weer kritiek op. Sky News heeft als eerste een Twitter journalist in dienst genomen, die Twitter moet afgrazen naar nieuws. Maar hoe betrouwbaar is dat getwitter allemaal, zijn het niet slechts geruchten, koffieapparaat geklets zoals Francisco van Jole (een fervent Twitteraar) dat noemt? Citaat uit een artikel in Trouw: "Toch figureert Twitter in alle kranten sinds het de snelste nieuwsbron bleek te zijn bij de vliegtuigongelukken op Schiphol en in de Hudson in New York." En nog een citaat: "Betekent Twitter de dood van de journalistiek of is het haar opleving, zoals persbureau Reuters schrijft?" Voor de rest van de informatie moet u het uitstekende artikel in Trouw maar lezen. Ik schreef kort geleden ook al eens over Twitter en had toen net een account genomen. Je kunt me dus geen "early adopter" noemen. Ben nu anderhalve week aan het twitteren. En aan het uitzoeken of het nuttig is. Het gaat er in Twitter om een aantal volgers te verzamelen, dat zijn mensen (vrienden) die nuttige "tweets" uitbraken, waar je wat aan hebt of die leuk zijn. Daarnaast zullen anderen jou gaan volgen. Dit is eigenlijk het belangrijkste, je hebt op een gegeven moment dus een netwerk om je heen verzameld. Heb ook gemerkt, dat het leuker en nuttiger is dan ik dacht. Je wordt gedwongen om kort te zijn, meer dan 140 karakters per bericht heb je niet. Hoe lang ik doorga met twitteren weet ik uiteraard nog niet. Ben nu Lance Armstrong aan het volgen (wie niet, de man heeft geloof ik 300.000 volgers) en wacht af of hij mij ook gaat volgen. Ik laat het u t.z.t. weten.

No comments: