Saturday, June 6, 2009

Waarom eigenlijk een blog?

Deze vraag duikt met de regelmaat van de klok bij mij op. Ruim twee jaar geleden toen ik, biebblogger, startte met dit weblog ging een van de eerste postings al over dit onderwerp. Ook collega bibliotheken begeven zich steeds vaker op het blogpad. Net toegetreden: Bibliotheek Vlissingen. En, het ziet er prima uit, moet ik zeggen. Maar nogmaals, waarom? In hun oervorm waren weblogs simpelweg lijstjes met interessante plekken, sites, op het web. Surfers hielden voor zichzelf bij wat ze leuk vonden, een soort logboek, en zetten dat op internet. Meer en meer lijken blogs echter "geinstitutionaliseerd" te worden, door bedrijven en instellingen . Zij gebruiken blogs voor een concreet doel - om producten te promoten en te kunnen communiceren met hun klanten / bezoekers. Het idee van signalering (vrijheid - blijheid) wordt naar mijn gevoel steeds vaker losgelaten. Terugbladerend in het archief van dit blog, merk ik bij biebblogger ook veranderingen, een toenemende "losheid" van stijl, een toenemende "ongestructureerdheid", zo u wilt. Ja, promotie speelt nog steeds een rol(letje), bibliotheekactiviteiten worden zo af en toe gepromoot. Maar daar is onze website ook goed voor. Nee, die losheid zie ik o.a. terug in de onderwerpen waar de postings van biebblogger over gaan. Moest het vroeger duidelijk te maken hebben met bibliotheken, boeken, media e.d., tegenwoordig worden de opvattingen van biebblogger ruimer en ruimer. De ontwikkelingen hebben natuurlijk ook niet stilgestaan. Web2.0, sociale sites als Hyves, Facebook, YouTube, LibraryThing, Delicious, Twitter, noem ze allemaal maar op, zijn niet meer weg te denken. Een snel groeiend aantal gebruikers is te vinden op dit web2.0. En dus mag het ook niet ontbreken op dit blog. Wat biebblogger u als lezer tot nu toe bespaard heeft is zijn eigen mening. Daar zit u vast ook niet op te wachten. Vindt u deze ontwikkkeling een goede zaak, dan moet u vooral niet reageren op deze posting? Wanneer u denkt , waar is hij nu mee bezig, wat let u dan om dat te laten weten? In dit geval geldt dus, hoe minder reacties, hoe meer biebblogger zich gesterkt voelt in zijn werkwijze. Geen nieuw, goed nieuws.

3 comments:

Unknown said...

Wat mij betreft kan het niet breed genoeg. Afwisseling maakt het alleen maar interessanter.

Dat organisaties ook kiezen voor blogs vind ik wel goed hoor. Veel meer dan websites krijgen de medewerkers een gezicht, veel meer dan op websites zijn er reactiemogelijkheden.

Daarnaast doen blogs het nog steeds goed in Google, als ze eenmaal een plek hebben veroverd in de indexen. De RSS kan vaak ook makkelijker worden opgepikt.

Ik vind het mooie ontwikkelingen hoe dan ook.

biebblogger said...

Gelukkig heb ik nog maar 1 reactie Edwin :-) Ik vind het zelf ook een goede ontwikkeling, vooral de flexibiliteit spreekt me enorm aan. Verder kun je op blogs veel persoonlijker zijn als op officiele websites. Dat ze het goed doen in Google was ik even vergeten, maar is een reden te meer om door te gaan met bloggen.

Anonymous said...

yo. funny thread ))