Tuesday, October 16, 2012

Het onrecht van de sterkste


Naar aanleiding van 'Reizen zonder John' herlas ik 'in dubious battle' (het onrecht van de sterkste) van John Steinbeck. 

Het werd mijn private tijdreis met John, want ik was ongeveer 17 jaar toen ik het voor de eerste keer las. Het sluit ook naadloos aan bij het thema van de maand van de geschiedenis: rijk en arm.

Het boek begint met de wees Jim Nolan die zich laat inschrijven als lid van de (communistische) partij. Op de laatste bladzijden wordt Jim doodgeschoten. Ik vind nog altijd een bikkelhard realistisch boek handelend over agitatoren die een staking organiseren in de crisisjaren '30.

Indertijd las ik het als een overzichtelijk zwart/wit verhaal: arbeiders goed, bazen slecht en dan in een heroïsche ongelijke strijd. Met mijn ogen van nu zie ik nuances in de gesprekken die Steinbeck zijn hoofdpersonen laat voeren. Vragen over de verhouding tussen doel en middelen: beide partijen gaan ver in hun strijd, zeer ver: er vallen gewonden, er word doelbewust een kind afgetuigd, er vallen doden.

Hoewel uitstekend geschreven is het niet altijd fijn om te lezen: er wordt van beide kanten misselijk makend gemanipuleerd en geëscaleerd, het is daarmee tevens een verbijsterend boek over groepsgedrag geworden. Brrr ... lees dit boek 'in dubious battle' John Steinbeck.

B.Logger.

No comments: