Friday, November 9, 2012

De staat der verlichting


Tijdens mijn vrije dagen ontdekte ik hoe duister mijn zitkamer is. Het piepkleine plafondlampje in de voorkamer doet nauwelijks waar het voor gemaakt is: licht geven. Het wordt daarbij ondersteunt door een drietal tafel/bureaulampen die verschillende tijdperken vertegenwoordigen. Ik ben een voorstander van 'eenvoudig leven', dat is echter niet hetzelfde als armoedig leven: hoog tijd voor nieuwe lampen.

Bij de 'lichtadviseurs' liep ik in vrijwel rechte lijn naar het mooiste model (het is een gave) en staarde verliefd naar het prachtig vormgegeven lampje, pakte voorzichtig het prijskaartje: bijna 500 euro! Een verlicht type voegde zich bij me.

'Kan ik u ergens mee helpen?'
'Wat een prachtige lamp. Heeft u een soortgelijk lamp in een andere prijsklasse?'
'Dank u wel voor het compliment. Nee, wij verkopen geen replica's'.
Iets in zijn toon maakte dat ik mij beleefd afgeserveerd voelde, geclassificeerd als cultuurbarbaar.

In een lampenwinkel voor ‘gewone’ mensen kocht ik een papieren lamp ter vervanging van het plafondpitje plus twee identieke lampen voor de bijverlichting. Tevreden kijk ik mijn uitstekend verlichte kamer in: meer licht, een smaakvol geheel, totale kosten ongeveer 90 euro.

Yes, leve het barbarisme!

B.Logger

No comments: