Wednesday, October 6, 2010

Volautomatisch?

Onlangs lag er bij mij thuis een brief van Google op de mat. Een heuse brief… deze internetgigant maakt nog gebruik van de post!

Alsof je een ouderwetse postduif bij je voordeur vindt met een bericht van de TNT. Laat ik hen niet op een idee brengen: dit scheelt weer behoorlijk wat postbodes....

De brief bevatte het aanbod om via Google gratis te adverteren met €50,- gratis advertentie tegoed. Ik heb geen eigen bedrijf en ook als eenvoudig columnist acht ik mijn commerciële mogelijkheden beperkt. Ik vroeg mij wel af hoe mijn adres geselecteerd werd ...

Na dit aanbod ging ik vanzelf meer letten op advertenties die Google verzorgt. (Misschien was dat de enige bedoeling.)

Bij enkele nieuwssites kreeg ik het vermoeden dat reclame-uitingen automatisch gecombineerd worden met woorden die in de nieuwsberichten staan. Een stukje over criminaliteit combineren met reclame voor een beveiligingsfirma is logisch en handig.

Maar wat te denken van een artikel over de omvang van het heelal in combinatie met een reclame over migratie? Verhuizen naar de Andromeda nevel is technisch onmogelijk. De kans dat de lezer van zo'n artikel tevens overweegt te migreren naar een ander land is klein.

Onder een verhaal over de penisplant die slecht heel zelden bloeit vond ik een reclame voor erectieverhogende middelen (Pokon was een betere keuze geweest).

Ook schokkend was de reclame voor een bedrijf dat aan 'archiefvernietiging' doet bij een artikel over een kunstcollectie.

Met automatisch toegevoegde groet B.Logger

No comments: