Wednesday, February 23, 2011

Grootletter Mak

Mijn moedertje is een echte schat, al zeer op leeftijd, onverwoestbaar positief, afnemend mobiel en met slechte ogen: ze is daardoor aangewezen op grootletterboeken. Haar lees repertoire beperkt zich tot streekromans, bij voorkeur protestant christelijk. Das lastig want ze heeft vrijwel alles al gelezen.

Een dichterbij wonende broer zoekt wekelijks trouw met haar bibliotheekboeken uit. Af en toe vervang ik die broer voor de gang naar de bibliotheek. De laatste keer kon mijn moeder zelf niet mee. Ik leende in wanhoop onder andere 'de eeuw van mijn vader' van Geert Mak. Mijn gok was dat Mak makkelijk schrijft en het boek speelt zich af in haar tijd en in haar milieu. Een ander broer (ik heb er vele) vroeg zich af of het niet moeilijk leesbaar was.

Helemaal goed! Mijn moeder belde mij speciaal op om te vertellen hoe leuk ze het boek vindt! Jeugdherinneringen keren in levendige vorm terug, ze denkt veel aan haar ouders. Ik vind het zo mooi dat ik haar nog de stap naar non fictie kan laten maken ...

B.Logger

No comments: