Friday, September 16, 2011

Feest

De blog heet: how to identify a Dutch Circle Party, ik vroeg mij af waarover dat zou gaan? Ik kon mij niets voorstellen bij zo'n Dutch feestje. Wij zijn niet van die feestgangers. Misschien iets uit de wilde jaren '60 of een verloren gegaan gebruik uit de middeleeuwen?

Het was heel anders en ik ken het vanaf mijn vroegste jeugd: de stoelen staan in een grote cirkel in de (krappe) woonkamer, op de tafel asbakken en glaasjes met sigaretten en sigaren. Er is een jarig...

Ooms, tantes, neven, nichten, vrienden, bekenden, buren feliciteren elkaar bij binnenkomst met de verjaardag van het feestvarken. Men neemt naast elkaar plaats in de cirkel en het feest neemt zijn aanvang met koffie, thee en gebak. In een later stadium komen advocaat, bowl en de borrel op tafel. Ooms en tantes trekken je ongevraagd op schoot. Een variant is de dubbele cirkel: een cirkel in de voorkamer (de vrouwen) en een cirkel in de achterkamer (de mannen) Afgezien van het aanbod van tabakswaren en het type drankjes dat geserveerd wordt bestaat dit type feest nog altijd.

Ik realiseerde mij dit nooit totdat ik deze blog las: dit is dus typisch Nederlands! In zijn vermakelijke blog staat een link naar een ander stukje waarin het verschijnsel circle party uitgebreider beschreven wordt. Gezien de comments vinden veel buitenlanders het een verschrikking.






B.Logger

1 comment:

Catering Amsterdam said...

Gezellig feestjes waren dat altijd met de grote familie!
Wat het natuurlijk allemaal is een catering die je van alles voorziet zodat je niet meer in de keuken hoeft te staan de hele avond. Kan je weer ouderwets genieten!