Thursday, January 10, 2013

Een succesvolle mislukking.


Als beoefenaar van 'eenvoudig leven' bak ik al jaren zelf mijn brood. Ik hou het simpel zonder broodmachine en vind het erg leuk om te doen, onthaastend, het ruikt altijd zo lekker in huis, het smaakt beter en het blijft zo lang goed.

Afgelopen zondag ging alles mis.

Één van de pennen van mijn mixer brak af terwijl ik deeg aan het maken was. Gewoon een droge 'tik' en finaal doormidden! Te verbaast om mij boos te maken realiseerde ik me dat 't apparaat inmiddels 12 jaar oud moet zijn.

Beroofd van mijn  routine voegde ik vervolgens iets te veel water toe aan het deeg in wording, geen nood, dan gooi je er gewoon wat meel bij. Ik ben een ervaren bakker, niet voor één gat te vangen. Vervolgens bleek het meel op! Zo wordt 'eenvoudig leven' nog behoorlijk ingewikkeld.

Ik zocht mijn keukenkastjes af en stuitte op de mueslipot. 'Ja, ik ga gewoon de grootste mueslibol ter wereld maken!'. Er bleek behoorlijk wat muesli nodig om het deeg weer deegachtig te maken. Het kneedproces viel deze keer niet mee en het rees vervolgens als een gek. Na een tijdje kon ik een merkwaardige aardappelvorm in de oven plaatsen.

Toen ik de oven weer opende kwam er geurig prachtig hartvormig brood uit. Het smaakte bovendien overheerlijk! Ik begreep ineens weer waarom ik zo van fouten en mislukkingen hou.   

B.Logger

No comments: