Saturday, September 18, 2010

De Britannica op uw iPod, iPhone of iPad

Dat mag onwaarschijnlijk klinken, maar het kan. Sinds kort zit de Britannica in de appstore van Apple. Daar had ik wel oren naar. Dus naar de appstore en daar voor € 15.99 deze toepassing gekocht.

Veel ruimte op mijn iPod neemt de Britannica (gelukkig) niet in, zeker niet in vergelijking met al mijn muziek. Ik geloof maar zo'n 80 MB. Dat is ongeveer niets.

Wat staat er zoal op? Een citaat: "Prepared by the editors of the Encyclopaedia Britannica, the Britannica Concise Encyclopedia 2010 delivers over 25,000 thoroughly researched and fact-checked entries covering art, history, geography, politics, technology, science, sports, pop culture, and other subjects. Watch topics come to life with thousands of colorful images and maps." En alles, ook de plaatjes, is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Wanneer je de Britannica opent, kun je door te schudden met je iPod de encyclopedie verkennen. Elke keer schudden laat dan een ander onderwerp/lemma zien. Behoorlijk ongericht dus. Er zit uiteraard ook een "Search" functie op. Het is dan mogelijk een zoekwoord in te tikken waarna de informatie op uw scherm verschijnt. Artikelen kunnen gemaild worden naar anderen/vrienden. Er zit een "searchgeschiedenis" op van de laatste 100 artikelen, je kunt favorieten aanmaken, en er zit een optie op "on this day" (ik zie dat Jimi Hendrix overleden is op deze dag in 1970).

Kortom, deze Britannica is voor een informatiejunk als ik een uitkomst. Zeker omdat Wikipedia voor mij geen optie is,omdat ik daar altijd een internetverbinding voor nodig heb. En die heeft mijn iPod Touch niet. Naast Stanza zal deze app dan ook niet snel van mijn iPod verdwijnen.

No comments: