Tuesday, July 19, 2011

vierdaagse

Al op zondag vult mijn wijkje zich alvast met lopers, Zwitsers en zwetsers. Terrassen zitten afgeladen. Als inwoner van Nijmegen ervaar ik de vierdaagse week anders dan u wellicht verwacht. Afgezien van een enkel optreden dat ik graag wil zien vermijd ik deze week de binnenstad.

Nijmegen is tijdelijk niet meer van mij of van welke Nijmegenaar dan ook, het centrum barst echt uit haar voegen. Daar heb ik overigens geen enkel probleem mee want ik weet dat duizenden mensen (lopers en bezoekers) de tijd van hun leven hebben. Dat gun ik iedereen van harte.

Daarbij krijg ik jaarlijks twee broers over de vloer die de vierdaagse daadwerkelijk lopen: reuze gezellig, met name de eerste dag waarop ze monter en fris arriveren en de laatste dag waarop we het gebeuren (samen met andere familieleden) afsluiten. Een derde broer (eveneens woonachtig in Nijmegen) komt altijd langs waarmee het samenzijn een hoog 'broers onder elkaar gehalte' krijgt. Ik heb overigens nog een broer, hij woont op de Filippijnen, we tonen begrip voor het feit dat ie niet even langs komt.

Ook ik ontwaak dan dagelijks op een onmenselijk vroeg tijdstip (rond drie uur 's nachts) om gezamenlijk te ontbijten. Het heeft wel wat: drie van die duffe broerkoppen bij elkaar aan de eettafel. Zij gaan op pad, ik ga aan het werk. Meestal duik ik nog even mijn bed in. Bij m’n terugkomst liggen ze soms uitgedouched en uitgevloerd te slapen, een andere keer zijn ze al druk met het avondeten in de weer. Allemaal prima.

Mijn huis raakt in de loop van de week steeds dieper in chaos gedompeld. In tegenstelling tot mij (jongste en nakomertje) werden mijn broers nooit effectief afgericht in het opruimen van hun rommel. Niet door hun/mijn ouders, niet door hun echtgenoten. Mijn moeder was het zo zat dat ik een heel ander regime onderging. Mijn toenmalige echtgenote (al weer 100 jaar geleden) plaatste de kroon op dit project. Ik ben relatief ordelijk ...

Ieder jaar voel ik me opnieuw lichtelijk geschokt wanneer ik de dagelijkse 'rommel route' van voordeur naar douche via de achtertuin naar bedden feilloos kan reconstrueren. Maar ja, het blijven toch je broers ... En ik vind het allang best ...

B.Logger

No comments: