Friday, June 15, 2012

Oranjekoorts II


De oranjekoorts komt bij mij traag op gang. Wanneer voetbal inderdaad oorlog zou zijn ben ik zo'n vaderlander die pas fanatiek wordt wanneer we overtuigend gaan winnen. 

Ik weet het: het is laf, het is verkeerd en bovendien deugt het niet.

Nederland Duitsland is natuurlijk van een andere klasse, te vergelijken met de derby N.E.C Vitesse op grotere schaal. Qua verhouding was het wellicht eerder Sparta Feyenoord? Het gansche land (8,6 miljoen mensen, ook ik) zat woensdagavond voor de buis.  Het was stil in mijn straat en het bleef stil.

De voortekenen leken gunstig: de eerste beelden van Charkov toonden een in oranje gloed gedompelde stad vanwege de ondergaande zon (kan aan de kwaliteit van mijn tv liggen) Ook het spelen van de volksliederen verliep vlekkeloos. Tot zo ver het goede nieuws.

De rest is voetbalhistorie met uiterst kleine v. Ik kreeg meteen een beklemmend gevoel toen de aftrap teruggespeeld werd op 'onze' keeper, waar zag ik dat eerder? Laten we eerlijk zijn: die Duitsers waren gewoon beter en hebben bovendien een Gomez. Mooie naam, hij is ongetwijfeld afkomstig uit het aller-diepste zuiden van Beieren, zijn naam klinkt overigens stukken beter als Schweinsteiger die ook heel verdienstelijk speelde.

In tegenstelling tot velen vond ik dat Oranje niet slecht speelde, maar ze waren gewoon minder goed dan die Duitsers. Het blijft een vraag of van Marwijk niet eerder had moeten wisselen. Echt moeilijk: je stelt je vertrouwen in de door jou opgestelde spelers. Vervanging bij het eerste probleem kan letterlijk tot paniekvoetbal leiden. Tenzij je vooraf helder communiceert: 'bij het eerste wat misgaat voer ik de volgende aanpassingen door...' maar door zo'n bericht wordt de toch al huizenhoge druk op spelers misschien nodeloos groot waardoor ze slechter gaan presteren. Toch zou ik daar voor gekozen hebben.

Ik begrijp dat we toch nog Voetbalhistorie met een grote V kunnen schrijven: als, en als dan, en als dan vervolgens ... Daar is vertrouwen en geluk voor nodig. De kans dat u of ik ooit nog eens keizer van China of trainer van het Nederlands elftal worden acht ik groter.

met keizerlijke groet

B.logger

No comments: