Monday, June 25, 2012

Wat doet de Gelderland Bibliotheek?


Afgelopen zaterdag was ik op een bruiloft in De Wolfsberg in Groesbeek. Een schitterend feest op een mooie locatie. De website van het hotel vermeldt dat De Wolfsberg zijn naam dankt aan het feit dat hier in 1822 de laatste wolf in de omgeving werd afgeschoten. 

Benieuwd naar meer informatie zoek ik op Wolfsberg in onze catalogus. Ik kom te weten dat het gebied rond 1860 in bezit is van de familie Rijnbende, die er het landhuis De Wolfsberg laat bouwen. Het witgepleisterde landhuis wordt in 1900 het eigendom van jonkheer Van Lawick van Pabst van Nijevelt, een Nederlands burgemeester uit het adellijke geslacht Van Lawick. In 1930 wordt het landhuis een familiehotel. 

De vermelding met betrekking tot de wolf kom ik ook tegen. Ik zou verder kunnen zoeken, bijvoorbeeld naar de naam Rijnbende. Maar voor nu laat ik het hierbij. Wel kijk ik nog even of er oude afbeeldingen te vinden zijn. Ja, 92 maar liefst op gelderlandinbeeld.nl

Ook nieuwsgierig naar een mooie plek in Gelderland? Vindt de geschiedenis in de Gelderland Bibliotheek! Ook dat doe je in de bieb.

K.C

No comments: