Monday, December 19, 2011

Lijstjes II

Biebblogger publiceerde onlangs zijn persoonlijke top 10 met de aantekening dat hij zich hiermee kwetsbaar opstelt. Dat laatste lijkt me overdreven: met zijn lijstje kan men rustig voor de dag komen.

Nee, dan mijn volgende lijstje!

1 eiwannaholtjoorhent Beatles
2 sielavsjoejehjehjeh Beatles
3 door berg en dal de Selvera's
4 zorreg dat je er bij komt Tom Manders
5 ifeihatahammer Trini Lopez
6 amentenant Gibert Becaud
7 kangaroe eiland Coctail Trio
8 renrenneren sjenegretteren Edith Piaf
9 Het hijgend hert der jacht ontkomen David
10 bovenstaande nummers enthousiast meegezongen door mijzelf

Afgezien van echte kinderliedjes zou dit mijn lijstje zijn geweest rond 1964/1965. Ik had natuurlijk geen idee waar die buitenlandse liedjes over gingen, de melodieën vond ik mooi. Niet begrijpen waar het over gaat geldt ook voor 'het hijgend hert der jacht ontkomen' van de psalmist David (evenals Elvis ook wel 'the king' genoemd).

Tekstbegrip is bovendien volkomen onbelangrijk: muziek is een internationale taal. Zo had ik toen al sterk de indruk dat mevrouw Piaf het niet makkelijk had (hetgeen redelijk klopte), dat Trini Lopez daarentegen over een opgeruimd karakter beschikte (wat ik niet uitsluit). Mijn puberende zus draaide voortdurend Gilbert Becaud op haar kamertje, om die reden vermoedde ik dat hij iets romantisch aan het zingen was (alweer raak!)

Tot vermaak van mijn omgeving zong ik alles fonetisch mee. Om die reden zou ik mijzelf bescheiden op 10 hebben gezet.

B.Logger

No comments: