Monday, January 4, 2010

Nabuurschap ...

Ik weet niet of onze vorstin dit op prijs stelt, maar ik bracht de kerstdagen voornamelijk cocoonende door. Daar staat tegenover, dat ik er ook niet zonder enige diepgang op los twitterde.

En al had ik dit jaar geen boom (is dat erg?) ik bakte wel mijn eigen kerstbrood, heb je drie keer plezier van: klaarmaken, de geur in huis en het opeten. Verder hou ik van 'schemeren': kaarsjes ipv lamplicht wanneer het buiten donker wordt. Het dwingt tot bespiegelingen omdat je bij zulk licht weinig anders kunt. Achteraf ook nog eens een buitengewoon ecologische daad, eindelijk stookte ik eens al mijn kaarsstompjes op en dankzij 'kaarswarmte' hoefde de verwarming minder hard te werken. Tweede kerstdag beperkte ik mij qua maaltijd tot eigengemaakte soep en dito brood als tegenwicht voor de vorige dag. Mijn ecologische voetafdruk deze dagen was nauwelijks groter dan een kippenpootje ...

En nu ik er over nadenk ... ik hing voer op voor de hongerige vogels in mijn ondergesneeuwde achtertuin. Dat is toch denken om je buren! Ook mijn katten waren dankbaar over zoveel naastenliefde.

Ik veegde mijn stoep toen er ijzel werd voorspeld. Daarbij bleek dat nabuurschap nog niet zo eenvoudig is als het lijkt. Enkele oudere buurtgenoten (met zeeën van tijd) hadden de sneeuw al vanaf dag één oud hollandsch fel bestreden met pekel en bezem, natuurlijk alleen pal voor hun eigen huis. De mores luidt dat iedereen z'n eigen stoep moet schoonvegen. Ze spraken ook mij aan op mijn burgerplichten. Maar ja, ik heb meer te doen en pas op mijn vrije donderdag ging ik aan de slag, expres vroeg, ik had geen zin in kritische blikken. Een buurman verderop bracht spontaan een emmertje strooizout en was blij dat ik nu pas aan de gang ging: zijn kinderen konden zo fijn sleetje rijden. Hij had het zelf ook zo lang mogelijk laten liggen. Ineens toonde mijn straat anders: geveegde delen: oude Nederlandse mensen, niet geveegde delen: ouders met kinderen ... en zonder te beseffen had ik partij gekozen.

De vraag die zich nu aandient is: zou de Koningin ook haar niet onaanzienlijke stoep laten aanvegen. En vooral 'wanneer gebeurt dit dan, aan welke kant staat zij?' 'Houdt ze eerder rekening met sleeënde kinderen of met plichtsgetrouwe oudere onderdanen?'

B. Logger

No comments: