Friday, March 30, 2012

Braaf

de braafste leerling van de klas is een positie die zo zijn eigen problemen kent: zo'n ventje wil na schooltijd nog wel eens een bloedneus geslagen worden.

Ik herinner me het zoontje van de bovenmeester, hij was een kinderkopje groter dan ik en domineerde het schoolplein zozeer dat ik hem op zekere dag bij zijn bloes greep.

Het gevolg had ik niet kunnen bedenken: alle knopen sprongen van zijn bloes. Kennelijk waren die slecht aangezet, hij stond letterlijk in zijn hemd. We waren beiden verbaasd, ons publiek zweeg eerbiedig. Hij liep wenend naar binnen naar onze bovenmeester, tevens zijn vader. Ik wachtte op het schoolplein eenzaam mijn onvermijdelijke lot af.

Uiteraard moest ik bij de bovenmeester op het matje komen. Hij vroeg wat er gebeurd was, luisterde en ... koos gedeeltelijk mijn kant. Ik kreeg geen straf en ben zelden zo opgelucht geweest. Thuis vertelde mijn vader dat mijn opa ook 'hoofd der school' was en dat hij dat lastig vond. Mijn pa had altijd het gevoel dat z'n vader extra streng voor hem was en altijd partij koos voor anderen.

Op het Europese schoolplein moet braafste leerling Nederland nu zelf gaan bezuinigen na veel andere landen de les gelezen te hebben. Ik denk niet dat landen als Italiƫ, Spanje of Griekenland geneigd zijn ons veel ruimte te gunnen.

B.Logger

No comments: