Friday, March 9, 2012

Gemakzucht

Ik ben een gemakzuchtig mens. Vroeger was ik lid van de kunstuitleen bij ons in de stad. Wat een uitvinding. Je kunt kunst een tijdje bij je thuis uitproberen. Staat het wel boven die bank? Over banken gesproken, dat zou eigenlijk met banken ook moeten kunnen. Wanneer het niet bevalt moet je ze kunnen terugbrengen.
Zoals gezegd, kunst kun je voor een tijdje lenen en zelfs kopen als je wilt. Toch, de plek waar de kunstuitleen gevestigd was en de (geringe) openingsuren werden op een gegeven moment te lastig voor mij. Dacht ik. Dus ik werd lid af.

Door allerlei omstandigheden moesten in een aantal plaatsen de kunstuitlenen stoppen. Denk aan bezuinigingen, ombuigingen en herstructureringen. Ook bij ons was dat het geval. Gelukkig waren er zo hier en daar ondernemende lieden die dat niet wilden laten gebeuren. De kunstuitleen in Arnhem maakte een doorstart zoals dat zo mooi heet. En kwam bij ons in de bibliotheek terecht.

Al mijn eerdere argumenten om niet meer lid te willen zijn werden in een keer teniet gedaan. Kon ik het nog makkelijker krijgen? Voor mijn werk moest ik toch al in de bibliotheek zijn, waar de kunstuitleen nu op de bovenste verdieping zit. Gemakzuchtig als ik ben, werd ik direct weer lid. Om de belastingdienst even te parafraseren: makkelijker kun je het niet krijgen. Als een kind in een snoepwinkel ben ik wanneer ik langs al die kunst loop, ik word er zo hebberig van.

Heb ik dan helemaal geen wensen meer? Natuurlijk wel. Zoals gezegd ben ik gemakzuchtig. Een van mijn wensen is dat de hele collectie digitaal beschikbaar is, dat de bestanden van de overgebleven kunstuitlenen in Gelderland gekoppeld worden, zodat ik thuis op mijn ipad kan zien wat waar aanwezig is en dat desnoods kan reserveren. Zo was de situatie destijds wel. Echter, ik ben al heel blij met deze eerste stappen. Een kunstuitleen en een bibliotheek is ook een natuurlijke combinatie, als u het mij vraagt. Had ik al gezegd dat de kunstuitleen, ToArt, op de vierde verdieping van de centrale bibliotheek in de Koningstraat zit? En dat gemakzucht een ander woord voor lui is?

No comments: