Monday, March 19, 2012

voorjaarstuin














































Heerlijk om weer in de tuin te werken. De mijne is ommuurd, tamelijk diep, smal en op duurzaam biologische basis. Vanwege dat laatste bestaat mijn tuinieren in voorjaar en najaar uit 'binnen de perken' houden en structuur terugbrengen. Dat heb je er van als je alles laat groeien en bloeien! Er zijn paden die overwoekerd raken: één vervaardigd van bakstenen van een ooit afgebroken binnenmuur, het andere bestaat uit aangestampt gesneuveld aardewerk en stenen die ik vind. Maar m’n allereerste daad is steevast terrasje en stoelen schoonmaken, snel succes en uitrusten is dé voorwaarde voor relaxt tuinieren.

Over die jaarlijks bevochten structuur dacht ik na aankoop van mijn huisje diep na: ik wilde bijvoorbeeld 's ochtends en 's avonds van de zon kunnen genieten. Dit resulteerde in twee terrasjes: een grotere bij het huis voor 's avonds en een piep kleine helemaal achter in de tuin voor ochtenden. Ik wilde bovendien een tuin waarin iets te ontdekken viel en vooral niet de pijpenla die het feitelijk is. Daarom plantte ik een halverwege een heg tussen mijn 'ochtend' en 'avond' deel.

Eigenlijk hou ik meer van het simpele grondwerk dan van het nadenken: ieder jaar zie ik meer en grotere wormen, pissebedden, mieren, lieve heersbeestjes. De grond voelt jaarlijks luchtiger, beter. Daar geniet ik uitbundig van, ben alleen nog maar grond en aarde en vieze handen.

No comments: