Friday, May 11, 2012

Imaginaire hobby’s

Een uitstekende manier om in slaap te vallen is het ontwerpen van een denkbeeldige modelspoorbaan.

Wat helpt is dat ik enige basiskennis bezit want tot mijn 14de had ik een echte, een Marklin (spoor HO) min of meer een erfstuk van m'n veel oudere broers. 'Min of meer' want ik verpatste 'ons bezit' zonder overleg omdat ik geld nodig had om een stereo aan te schaffen. Een leerzaam initiatief waarover nog lang is gesproken in huize Logger: natuurlijk had ik dit moeten overleggen, ik had er bovendien te weinig geld voor gevraagd, ik had de verkeerde stereo gekocht etc.

Meestal ontwerp ik een spoorlijn in een besneeuwd winterlandschap bij volle maan. Lijkt mij een enorme verbetering, ergerde me altijd aan die onnatuurlijke kleuren van modelspoorlandschappen, zo nep! Belichting is daarbij belangrijk. Verder ziet men slechts één station ipv twee of drie, inclusief een wat rommelig rangeerterrein want je moet wel leuk kunnen spelen. Het spoor verdwijnt door optische trucs ongemerkt achter de horizon want achter mijn fraaie sterrenhemel façade loopt het spoor uiteraard verder om aan de andere kant van de tafel opnieuw tevoorschijn te komen. Tegen de tijd dat ik zover nadacht slaap ik ...

No comments: