Wednesday, November 2, 2011

Dichter bij de macht

Ik las het in de krant: Ierland krijgt een zeventig jarige dichter als premier Michael: D Higgins. Pikant detail: hij is geboren te Limerick.
De journalist (kennelijk zonder poëtische aanleg) noemt dit feit zonder er verder aandacht te besteden.

Bij mij komen toch wel enige vragen op. Zou het niet zo zijn dat relatief veel inwoners van Limerick gedichten schrijven? Is dat ooit uitgezocht? Er worden wel meer onzinnige onderzoeken gedaan en het zou zo maar kunnen want zo'n plaatsnaam werkt inspirerend. Maar vooral ook, hoe is het om een dichter als regeringsleider te hebben? Is dan meteen de verbeelding aan de macht? Zijn dichters sowieso in staat om te regeren?

Wij doen inmiddels ervaring op met Herman van Rompuy: voorzitter van de EU en tevens begaafd haiku dichter (geboren te Etterbeek!) Ik geloof meteen dat de man zijn best doet en wellicht constateren we achteraf dat ie het prima gedaan heeft. Maar ik heb nooit het gevoel: 'kijk hier staat een dichter'.

De Ieren weten volgens mij exact wat ze doen want de eerste president van Ierland Douglas Hyde was zeer populair en eveneens een dichter.

B.Logger

No comments: