Wednesday, November 16, 2011

Leuk boek?

Wie in een bibliotheek werkt heeft met alle soorten mensen en alle soorten vragen te maken. Dankzij u zoals u bent en de vragen die u stelt is dit een boeiend vak. Welkom!

De vraag die ik het meeste vrees en tegelijkertijd het leukste vind is: 'weet u nog een leuk boek voor mij?' Een terechte vraag maar wat de één leuk vindt is voor een ander saai en voor weer een ander zelfs ergerlijk. Dat ligt nogal persoonlijk al komen we er samen wel uit.

Dan vraag ik bijvoorbeeld: 'welke boeken las u zoal de laatste tijd?' Of wat voor soort boeken leest u graag?' Zulke vragen leveren vaak al het antwoord op. Soms proef ik enige aarzeling en ga ik een stapje verder en vraag bijvoorbeeld: 'wilt u zich eens laten verrassen met een ander soort boek?' Herkenbaar want ik ben zelf ook een lezer: na tien keer Mankell kan 't een overdosis worden die je stemming beïnvloedt. De ervaring leert dat veel mensen meer van het zelfde willen lezen: het zelfde repertoire maar dan breder, maar op een gegeven moment wil je ook wel eens iets anders uitproberen.

Dat laatste vind ik echt de sport .... want binnen ieder genre bestaan uitstekende boeken, zoals er ook binnen ieder filmgenre hele goeie films bestaan. U heeft wellicht niets met westerns maar wanneer u er toch een keer één wilt zien om te weten wat het is: kijk dan 'Once upon a time in the west'. Bent u een thrillerhater probeer in ieder geval 'de dag van de jakhals' en u snapt voortaan wat al die andere lezers boeit. Wordt u onpasselijk van elven en kabouters: 'de Hobbit' van Tolkien opent wellicht toch een heel klein deurtje.

B.Logger

No comments: