Wednesday, November 16, 2011

Dropbox

Laatst hoorde ik toevallig, dat een neefje van me een aantal Engelstalige ebook titels had. Hoe hij daar aan kwam weet ik niet. Nog steeds niet. Ik had er echter wel belangstelling voor, omdat er op m’n ipad nog niet zoveel ebooks stonden.

Nadat ik hem gemaild had of ik die zou kunnen krijgen, mailde hij terug: ‘ik zet ze wel in Dropbox, dan kun je ze van daaruit op je PC zetten’. Zo gezegd zo gedaan. Ik had al een Dropbox account, heb ze vanuit zijn Dropbox naar die van mij gekopieerd en daarna op de PC gezet.

Volgende probleem was ze op de ipad te krijgen. Na enig nadenken kwam ik erachter dat ik eerst iTunes moest opstarten en dan de map met ebooktitels moest importeren. Nadat ik dat gedaan had, zag ik nog steeds niets in iTunes verschijnen. Ik snapte er helemaal niks van. Uiteindelijk bleek dat de ebooks de extensie .mobi hadden. En dat is niet goed, wist ik, daar kan de ipad niets mee. Een ipad heeft .epub nodig zoals zoveel readers.

Gelukkig had mijn neefje dezelfde set titels ook in .epub formaat. Kortom, na de hele procedure nog eens afgewerkt te hebben, werkte nu gelukkig wel alles goed. De titels worden getoond in iBooks, de ipad applicatie waarmee je boeken kunt lezen. Ik beschik nu over honderden Engelstalige titels en ben een gelukkig mens.

Waarom dit vrij lange verhaal? Wat ik hiermee wil laten zien is de toch nog schimmige, ondoorzichtige, omslachtige manier om aan ebooks te komen en die op je leesapparaat te zetten. Dit is niet iets van: ‘een kind kan de was doen’. En dat zou het wel moeten zijn. Zolang het nog zo moeizaam gaat, er verschillende formaten zijn, er verschillenden soorten leesapparaten zijn, er soms DRM opzit en soms niet, zal de consument hiermee geconfronteerd worden. En zal dat voor grote frustraties zorgen.

Wat mij betreft mogen de verantwoordelijken hiervoor om de tafel gaan zitten om dit uit de wereld te helpen. Niet allemaal zelf het wiel uitvinden a.u.b. Gemak dient de mens / consument, hoe gemakkelijker één en ander gaat, hoe meer men geneigd zal zijn ebooks te kopen. Naast een duidelijk prijsverschil tussen het fysieke boek en een ebook. Het zal waarschijnlijk helaas nog wel even duren.

No comments: