Friday, November 18, 2011

opgemerkt ...

op weg naar mijn moeder passeerde ik per trein Dordrecht. Die zaterdag werd de sint daar ingehaald. De trein vulde zich richting Dordt met moeders en hun beschilderde 'jeugdpieten'.

Er gebeurde iets met de allochtonen in mijn wagon: gekleurde moeders en kinderen onthielden zich van commentaar maar kropen wat nadrukkelijker bij elkaar. Hun stemmen dempten.

Sommige blanke pietenmoeders straalden uit; dit is dus heel gewoon, maar zodanig dat het juist niet gewoon was. Ze spraken luider maar waren feitelijk in de verdediging en ik voelde wederzijdse ongemakkelijkheid: volgens mij is er een internationale code dat je elkaar als moeders niet in verlegenheid brengt en die code trad in werking. Voorbij Dordrecht was alles weer gewoon ...

later vernam ik dat die dag enkele actievoerders waren opgepakt, ze droegen een t-shirt met opschrift: 'Zwarte Piet is rascisme' ...

B.Logger

No comments: