Friday, November 4, 2011

Mannen onder elkaar ...

'De verborgen spiritualiteit van mannen' (Matthew Fox)

'Dat is maar goed ook' dacht ik opgewekt toen ik het boek in handen nam en die titel las, 'er is al genoeg ellende in de wereld, vooral verborgen houden die hap'.

De omslag wordt gesierd met een man in hemdsmouwen die een gigantische rotsblok probeert voort te duwen: een beeld van een enorme vergeefsheid. In mijn vorige stukje verklaarde ik dat spiritualiteit niet iets is om over te praten, misschien wel een typisch mannelijke opvatting. De schrijver is zelf een man dus dit boek wilde ik beslist lezen.

De basis is Jungiaanse psychologie: de wereld van de archetypen (oerfiguren) mythen en symbolen met behoorlijk wat bijbel en kerkvaders. Fox maakt daar zijn persoonlijke mix van. Daar heb ik niets op tegen maar wat de auteur aan de verborgenheid ontrukt is toch vooral z'n eigen opvatting van spiritualiteit. Daarbij leert de lezer hem niet kennen als spiritueel wezen, laat staan als spiritueel manspersoon.

Tegen het einde van het boek staan opsommingen van wat zo'n spirituele man wel of juist niet doet. Je kunt er een dagtaak van maken om aan alle leefregels van deze post moderne kloosterorde te voldoen. Spiritualiteit als een roeping of erger nog, als een beroep.

Beste medeman, lees dit boek niet, lees liever bijvoorbeeld 'de mens en zijn symbolen' van Jung als dergelijke zaken je interesse hebben. Mocht je 'de verborgen spiritualiteit' via je vrouw te lezen krijgen dan mag je dat opvatten als een signaal dat er iets grondig mis is met de relatie.

B. Logger

No comments: