Tuesday, November 22, 2011

Gelezen in de krant

In de Telegraaf op internet las ik de volgende kop: “Wikipedia moet vrouwelijker worden”. Daar moest ik even over nadenken.

Het citaat is overigens van de Canadese Sue Gardner. Zij is directeur van de overkoepelende organisatie Wikimedia. Niet de eerste de beste dus. Ik vond de kop zo tot de verbeelding spreken, dat ik besloot het stukje te lezen, want nogmaals, ik kon me er niet zo veel bij voorstellen.

Wikipedia is een encyclopedie op internet. Die gevuld wordt door vrijwilligers. Ze werken hier belangeloos aan mee. Dus ‘grateloos en voor niets’. Wat blijkt nu? Van de vrijwilligers die meededen aan het onderzoek was ruim 90 % man.

Citaat: “Uit een onderzoek van Wikipedia in april onder 5300 vrijwilligers die meewerken aan de online-encyclopedie bleek dat maar liefst 91,5 procent van hen een man is. Ongeveer 60 procent van hen is hoogopgeleid. Ook heeft ruim een derde (36 procent) verstand van programmeren.”

‘Vrouwelijker worden’ kan dus slaan op het geslacht van de vrijwilligers. Maar het kan ook slaan op de aangeleverde content. Het één heeft vermoedelijk te maken met het ander. Vrouwelijke medewerkers zullen eerder geneigd te zijn te schrijven over onderwerpen, die vrouwen interesseren. En het moet haast een vrouw zijn die de vinger op die zere plek legt.

Last but not least: gelukkig is er vrouwvriendelijker software in ontwikkeling waardoor het plaatsen van content gemakkelijker wordt. Het volledige artikel vindt u in de Telegraaf.

No comments: