Wednesday, November 2, 2011

Dummies

Bieblogger daagde mij onlangs uit het boek 'Hertenbronst voor dummies' te schrijven. Mocht ik ooit een boek schrijven dan wordt het vermoedelijk eerder 'Dummies voor Dummies'.
Het verschijnsel dummie en het succes van deze serie vind ik fascinerend.

Het zijn meestal uitstekend geschreven boekjes die een tamelijk ingewikkeld onderwerp verkennen.
De onwetende lezer wordt via een uitgekiend stramien (in ieder boek hetzelfde) stevig bij de hand genomen en door een ingewikkeld onderwerp geleid.

Ik schaam mij er niet voor dat ik zelf bijvoorbeeld 'statistiek voor dummies' in de kast heb staan en die schaamteloosheid tekent de persoon van de dummie. Dummie betekent 'domkop' maar dan wel liefdevol opgevat. De essentie is het besef dat je weinig van een bepaald onderwerp afweet, je dat jezelf niet kwalijk neemt, er meer van wilt weten en daar bovendien openlijk voor uitkomt.

Dat vind ik een mooie levenshouding en daarover zou mijn 'dummies voor dummies' gaan: geef je nieuwsgierigheid vrij baan en schaam je nooit voor je 'niet weten'.

met niet wetende groet

B.Logger