Monday, October 10, 2011

Tijdsbeeld

Kijk, een Deense vrouw uit de bronstijd ... ze is jong, staat met haar voeten in het water en draagt een eigenaardig (bronzen) puntschildje. De functie van het schildje is niet duidelijk.

Ik vond haar in een boek over de geschiedenis van Denemarken. De auteur maakte kennelijk gebruik van foto's om de lezers een levendiger indruk geven van tijdperken die hij beschrijft. Dat was toen vast een moderne aanpak en het is nu een probleem. Met de ogen van nu zie ik vooral een zwart wit foto van een jonge vrouw uit 1960: dat kapsel, die trui, de artistieke camera stand: allemaal erg 1960.

Ze staat er wat ongemakkelijk bij. Ik vraag me ook af wat ze daar in het water doet, het lijkt me niet functioneel: ze heeft geen vistuig of wasgoed bij zich, het water lijkt mij nogal koud, dat verklaart wellicht het gebald vuistje. Of is het een stil verzet tegen deze fotosessie?

Hier schuiven twee tijdsbeelden over elkaar heen: 1960 en de Deense bronstijd en ik krijg het niet meer weg.

B.Logger

No comments: