Wednesday, February 1, 2012

een kijkje in de crisiskeuken

Voor u gelezen: een gemiddeld huishouden gooit 20% voedsel weg. Huishoudens kunnen dus bezuinigen op dagelijkse uitgaven.

Nog opmerkelijker: een economische crisis is goed voor de gezondheid, tenminste in landen met een sociaal vangnet. Wegens geldgebrek nemen verslavingsproblemen af en wordt er noodgedwongen gezonder gegeten.

Ik hoop dat het klopt. Met minder geld en meer tijd gaat men weer zelf koken. Het is in ieder geval een feit dat fastfoodmaaltijden relatief duur en ongezond zijn.

Zakjes voorgesneden groenten zijn dan weer duurder dan 'losse groenten' en korter houdbaar bovendien. Ik kan het weten omdat ik geen voorgesneden spul meer koop sinds ik merkte dat ze minder smaak hebben: door mij zelf vers gesneden groenten zijn lekkerder en naar het schijnt voedzamer. Je hoeft minder voedsel weg te gooien door van restjes soepjes, salade of stampot varianten te maken.

B.Logger

No comments: